harag

 2022.10.26.

avagy anger.. mint a neves színművészurunk vezetékneve.. 

Amikor elhatároztam, hogy semmirekellő leszek és a saját utamat járom ezáltal sajáterőmből válok senkivé Döglégyművészurat idézve -ami az ő életét szemlélve inkább szimbolikus jelentőségű kijelentés- naivan álltam egy csomó kérdéshez.. Pl. csak halvány sejtéseim voltak a könyvkiadók[nak csúfolt gittegyletek] működésmódjáról.. Kiadói szerződésemet mailfordultával kézhezkapva döbbentem rá miféle bevett és elterjedt praktikák mentén működik az iparág.. Kevésbé vagyok retróbeállítottságú mint mondjuk Csikósmester, ezért a könyvnyomtatás kérdése fel sem merült.. Ráadásul halottam azokat a pletykákat melyekszerint a nyominger noname szerzőcskéknek sokszor előre ki kell fizetnie a teljes nyomdaköltséget akkor is amikor művecskéjük kiadónál tehát nem magánkiadásban jelenik meg.. Ez az opció értelemszerűen nem játszott.. Időközben a mélyentisztelt híresneves könyvkiadóóriások rég betörtek az ebookpiacra.. Akárki akármit is mondjon a könykiadás demokratizálódásáról.. 

Visszatérve a kiadói szerződésre ami egy nevesített polgári jogi szerződés.. Voltam olyan balek és hüje, hogy végigolvastam.. Bár ne tettem volna.. Az uzsorásszerződés klasszikus mintapéldánya.. Pofádbaordít a szerződő felek közötti jelentős egyenlőtlenség a szerződési jogok, kötelezettségek, szerződési szolgáltatások feltűnő [érték]aránytalansága.. Gyakorlatilag a kiadó kap mindent.. te meg egy kis alamizsnát a munkádért.. konkrétan 6-10 %-ot.. A többi bevételt benyelik súlyos kiadásokra-költségekre hivatkozva.. Gyanítom J.K.Rowling és sokmás neves író/költő/képzőművész/alkotó nem ilyen szerződést kap kézhez.. Ki válik neves szerzővé? A kiadó vezetésének/tulajdonosának kizárólagos döntése.. Leginkább az aki a legtöbb könyveladást generálja.. Csodálatosan felépített maximálisan profitorientált rendszer..

Elkövettem azt a hibát, hogy elolvasás után egy laza elegáns mozdulattal a kukába hajítottam szerződésem és szépcsendben ghostoltam.. Mai divatos szóval élve.. Majd végigjártam -Jockey barátom segítségével- a self publishing göröngyös túraútvonalát.. Nemsokára megjelent a könyváruházban első könyvem.. Büszke naív idiótaként virítottam.. Én.. csakisÉn hoztam létre egyedül e csodálatos egyedülálló műremeket.. Szinte szétfeszített az alkotói öntudat.. Szorgalmasan dolgoztam második munkámon.. Kitaláltam egy afféle olcsókönyvtár jellegű koncepciót.. aminek a kispénzűeknek is megfizethető ár a lényege.. Nyilván oriási zajból kell kiemelkedned vicikvackaiddal.. Nyilván szénnépromótált nagyágyúkkal versenyzel ugyanazon a platformon.. Nyilván szerencse kell, hogy az olvasók rádtaláljanak.. Mert nincs óriás marketingköltségvetésed és végtelenül erőszakos promótereid.. Kreténmódon bíztam az egyéniség-egyediség varázsában.. 

Nos.. Egy idő után furán éreztem magam.. Tudtam nem vagyok totálismeretlen egy jól körülhatárolható olvasói körben.. Teltek múltak a hónapok és nem fogytak a könyveim.. Ilyenkor mardosni kezd a bűn- és kissebbrendűségtudat.. Hitvány vagy, egy duplanullasenki, egy értéktelenrakásszar fércmunkagyáros.. Ha igazi alkotó vagy pontosan tudod mit is jelentenek ezek az érzések.. Sokan ekkor válnak depissé, megrogynak és keményen piálni neadjisten drogozni kezdenek.. És szépreményű életük szép lassan körbekeringve lefolyik a klotyólefolyón.. Engem nem ilyen fából faragtak.. Kemény sokatpróbált-sokatlátott feketepofájú juhászkutyalelkemet nem töri meg holmi apró kudarc.. Egyszercsak bevillant egy kósza gondolat és rágugliztam a nevemre.. Hoppááááá.. Megszámlálhatatlan mennyiségű oldalon találtam meg műveim kalózkiadásait.. A letöltési arányszámok legalább 1:1000-hez a szamizdatok javára.. Csudálatos világban élünk.. Elkezdtem agyalni.. Mégis hogyafaszba került ki bármi is a netre amikor titkosított dedikált csatornán töltöttem fel mindhárom könyvem a könyáruházba.. Nem vagyok számítástechnikában teljesen járatlan láthatod.. De a szerveroldalra nincs ráhatásom.. Elküldtem pár javaslatot az illetékeselvtársaknak.. Hátha lesz foganatja.. Bochkor mostanában nagyképűen jogászkodva kiselőadást tartott a szerzői jog kizárólagosságáról és a szerzői jogról való lemondás érvénytelenségéről.. Nagyszerű dolog a jogelmélet.. A Berni Konvenció, a WIPO meg a faszomtudjamilyen egyéb ©-hoz kapcsolódó nemzetközi jogszabályok.. Nagyjából az összeset megbaszhatod ha jelentéktelen halacska vagy a nagyfiúk pályáján.. DMCA.. mert a könyváruház székhelye szerinti kaliforniai/amerikai jog szerint benyújhatok ún. DMCA panaszt/keresetet.. Jóesetben törlik a Google hivatkozásokat.. Ennyi.. And you can fuck yourself and you can fuck your shitty content as an author.. Artisjus.. egy gittegylet.. Szerzőijogi Hivatal.. Fordulj ügyvédhez.. Felbasztam az agyam és ingyenessé tettem minden könyvem.. A könyvtolvajok nemlétező lelkiismeretére apellálva.. 

Láthatod a dolgok egyáltalán nem működnek jól [frappánsabb kifejezéssel kóserul].. A lejtő mindig a nagyfiúk felé lejt, de a kiscsókák dolgoznak szorgosan a sikerért.. Mitmondhatnék még? Új világot kellene felépíteni? Gyanítom legközelebb EPUB formátumban dolgozom.. Igazából a formátumok és platformok roppant csekély mondhatni mikronnyi szerepet játszanak ebben a kérdéskörben.. A probléma sokkal átfogóbb, súlyosabb, mélyebben gyökerező.. Összefügg az emberi természettel.. Szerinted megváltoztatható mindez? Nézz körül a világban..

A bejegyzés trackback címe:

https://projectkronos.blog.hu/api/trackback/id/tr7117963158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása