most írom meg nem várok szombatig..
Olvashattál már tőlem vitorlázást méltató sorokat.. gyerekkori szerelem fűz a vízhez és a sporthajókhoz nem holmi sznob rongyrázó passzió. Az IMOCA60-asokat is csudás világjáró versenygépeknek tekintem..
Hanem előbb Clarisse-ról.. a Vendée Globe vitorlázójáról aki megdöntötte Ellen MacArthur kétévtizedes rekordját.. Tegnap futott be.. elfüstölt egy vödör vörös fáklyát.. veszettül vigyorogva lobogtatta a páros fáklyalángot.. megérdemelte az ünneplést és Ellen üdvözlő szavait.. Leginkább őt.. Gretafuvarozó Borist, Jeanpapát, Kojirót, meg sétahajókázó NyuggerArit követtem. Nem értem pl. azt hogy Ari tulajdonképpen miafaszt keres egy földkerülő szóló vitorlásversenyen.. De hatalmas arc.. a Horn-fokhoz érve rádiózott a világítótoronyőrrel.. elkávézgat, elvitorlázgat, pihenget, végülis világot lát csak kicsit máshogy mint a Traumschiff Udokapitánya :⫐
A Tengerek Királynője címet sokáig Isabelle birtokolta.. száguldott mint a veszett fene.. menők voltak a videói.. Csakhogy ez egy technikai sport.. a gépet nem széthajtani kell hanem célbaérni vele.. Isabelle hajójának kiel-döntő hidraulikája megrogyott és hősnőnk feladta a versenyt.. a dönthető kielt [tőkesúlyt] jobbra-balra elmozdítva a versenyzők megakadályozzák hajójuk fetrengését és azt, hogy a szél emiatt kiforduljon a vitorlákból.. többekközött ezért olyan gyorsak az IMOCA60-asok monohull építésük ellenére.. A másik gyorsítómotyó a foil avagy uszony ami kiemeli a hajótestet a vízből ezért nem bukdácsol annyira a hullámokon.. A legtöbben foilt, tőkesúlyhidraulikát, kormánylapátokat törtek ill. szétszaggatták a vitorlákat.. A vízben lebegő ismeretlen tárgyakkal pl. konténerekkel való ütközés kiváló ürügyet jelentenek akkor is ha a skipper csak simán megrogyasztotta a foilt.. ja bocs Max megrepedt javított deckkel érkezett a célba.. Kevin hajója meg kettétörve elsüllyedt még valahol Dél-Afrikánál..
Szóval Clarisse okosan és taktikusan vitorlázott 10 éves imocájával.. Egy SW nevű köcsög befutáskor letranszgenderezte.. erre a többiek irigy magányos recskázó halásznak titulálták SW-t. ..the magic of social media you know.. az emberek idióták mondtam már? Mondjuk van egy kis jaylenosság a csaj állában.. de kit érdekel amikor az árboc tetejéről tudósit az Atlanti-óceánról hegymászószerkóban és közli, hogy nem szeret magasban himbálózni.. te meg nézed miféle a szürke takony kúszik az arcán meg a haján.. netán rongyosra égett a napon? Erre megtudod, hogy Sikaflex mert azzal ragasztotta az elszakadt J2 orrvitorlát és közben maszatos kézzel igazgatta a haját.. Vagy a grapefruit szertartások amikor ünnepélyesen betolt egy fél déligyümölcsöt.. főzicskézett kemping gázlángon.. a Horn-fok után sírt.. ő akit gyakorlatilag csak nevetni láttad.. Albatroszokról és naplementékről tudósított.. egy kretén arról érdeklődött miként éli meg nőiességét az óceán közepén.. hát manikűrözéssel felelte és megmutatta kötélpolírozta csutkakörmeit.. Summasummarum nagyon jó showt nyomott.. Igazi csajosat.. annak ellenére, hogy a versenyvitorlázás az igazi csajoktól olyan messze van mint Kardashian klántól a kvantumszámítástechnika.. Ehhez még add hozzá azt, hogy Clarisse eredetileg pénzügyes-marketinges.. 31 éves és csak pár éve vitorlázik versenyszerűen.. IMOCA60-ast tizenöt hónapja próbált először.. Ellen MacArthur kamaszlányként már Brit szigetkerülő futamon indult.. Ezek a hajók munkás kegyetlen jószágok.. Ráznak, zörögnek, döngenek, [drót]köteleik sivítva fütyülnek hátborzongató polifóniával a vaksötét éjszakában, fetrengenek a széljárástól és hullámveréstől függően.. és jól hajtva mennek mint az istennyila.. elképesztően látványosan szelik a habokat.. Clarisse gépe kifejezetten szép, kecses oldschool vitorlás.. kiváló pedrigrével.. mert roppant sikeres előéletet tudhat magáénak.. ezenkívűl kezes és megbízható ami nem hátrány egy kezdő földkerülő szólóvitorlázónál.. Az út végére szépen összecsiszolódtak.. Míg Boris tankereknek dirigált rádión végül halászhajóval ütközött, hősnőnknek volt annyi esze, hogy kitérjen a nagy teherhajók útjából a forgalmas atlanti útvonalon.. Jules Verne 80 napos földkerülési határidejét amúgy beállították a francia arcok..Várható volt.. legközelebb bemennek 80 nap alá gyanítom.. Szeretném ha a japónak is összejönne végre a sikeres földkerülés mert megérdemli..
És több dolog van ami nem tetszik.. a laminált karbon törik mint a perec.. a dönthető tőkesúly nem egy életbiztosítás.. meghibásodik az autopilot.. szakad a kormánylapát és vitorla.. az angol versenyzőnő Pip Dél-Amerika csücskénél cserélt kormánylapátot.. később szélmérőt szerelt az árboc tetején.. igazi női ezermester-hajójavító..
Eldöntöttem fürge gyönyörű kecses expedíciós hajóm lesz.. 33 méteres.. spéci nagyszilárdságú saválló acélötvözetből, különlegesen erős és kellően merev/rugalmas energiaelnyelő vázszerkezettel amiben kis nitrogéngázzal/levegővel teli gömböcskék töltik ki a teret.. kivéve az orrvitorlatároló rekeszeket és a cockpitet.. A vitorlákat szegmentált hajlékony karbonkevlár lapokra cserélném amit erős karbonszalagok rögzítenek egymáshoz és egy elektromágneses sínrendszer mozgat az áramvonalas nagy teherbírású árbocokban.. A kormánylapátoknak nem lesz bonyolult mozgató mechanikája mert közvetlenül csatlakoznak a házukba villanymotor forgórész szerűen.. a hajtómű két elektromos vízsugárhajtómű amelyek hidrogenerátorként áramot is tudnak termelni.. a fedélzet végig napelemekkel borítva.. igazából a latnivitorlák is lehetnek napelemek.. A hajótest trimono ami trimarán monohull kialakítást és három áramvonalazott monolit nem dönthető tőkesúlyt jelent.. mindegyik kiel vízballaszttal tölthető a hajótest dőlésének megfelelően.. Az egész rendszert egy ultramodern számítógépes navigációs rendszer felügyeli.. ez az autopilot jóval hatékonyabb mert összehangolja a vitorlaállást a kormánylapátszöggel és az útiránnyal. Grafénszálas kötelek igazából a bummhoz és az orrvitorlaállításhoz kellenek. A csörlők áramtermelő generátorok leginkább és a kurblizással az árbocok elektromágneses sínrendszerének kocsijai mozgathatók.. kell még zuhányzó, klotyó, főzőfülke, kaja és ruharaktár, édesvízkészítő, babzsák és priccs.. meg nem gyúlékony újfajta akkumulátortelep.. mert a lítium nemszereti a vizet.. profi fedélzeti és navigációs műszerek.. radar, lidar, műholdas kapcsolat, scanner rádió.. fedélzeti kompjúter.. macintosh netán.. és nagyjából megvolnék.. Északnyugati átjáró, Arktisz, Antarktisz környéke, Déli óceánok, Transzatlant, Csendes-óceán Hawaiitól Új-Zélandig.. földkerülés.. no problem.. menő motyó mi? fejben/papíron minden az.. aztán a gyakorlatban bizonyít.. eléggé fantáziadús csávó vagyok :⫐:⊐
Addig is a Vendée Globe honlapot lesem..